Δευτέρα 21 Ιουλίου 2008

Εν αρχή ήν.... ο χάρτης

Ο χάρτης στα δεξιά μου, παρμένος από το βιβλίο του Αναστάσιου Δ. Στάμου απεικονίζει τον ελλαδικό χώρο το 12500π.χ.Όπως θα διαπιστώσετε η ξηρά καταλαμβάνει πολύ περισσότερο χώρο από αυτόν που κατέχει σήμερα.Το ενδιαφέρον της έρευνας θα εστιαστεί σε δύο σημεία του ελλαδικού χώρου:
α) Στην περιοχή της "θρυλούμενης" Τροίας και
β) του βασιλείου του Οδυσσέα δηλαδή την Ιθάκη.
Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς η περιοχή της Τροίας είναι τελείως διαφορετική και η πόλη που σήμερα δηλώνετε ότι είναι η Τροία βρίσκεται πολλά χιλιόμετρα μέσα στην ξηρά ανατρέποντας το ομηρικό γεγονός ότι είναι παραθαλάσσια(θυμηθείτε το θαλάσσιο τέρας που έφαγε τον μάντη Λαοκόοντα όταν προσπάθησε να αποτρέψει τους Τρώες να φέρουν το Δούρειο ίππο στην πόλη).Προφανώς η πόλη της Τροίας βρισκόταν στην περιοχή όπου σήμερα είναι καταβυθισμένη και έτσι μπορούμε να καταλάβουμε γιατί ο ποταμός Σκάμανδρος δεν υπάρχει σήμερα.
Μια δεύτερη εύκολη διαπίστωση είναι ότι η Ιθάκη όπως εμείς σήμερα την γνωρίζουμε δεν υπάρχει την εποχή εκείνη αλλά στην θέση της υπάρχει μια μεγάλη νήσος που περιλαμβάνει και την Κεφαλλονιά και την Ζάκυνθο.Επίσης την εποχή εκείνη δεν υπάρχει νησί Λευκάδα αλλά είναι κομμάτι της ξηράς για αυτό και δεν αναφέρεται πουθενά ενώ αντίθετα αναφέρονται τα 3 προηγούμενα νησιά όμως με μια κολοσσιαία διαφορά πουθενά δεν αναφέρονται ως νησιά αλλά ως τοπωνύμια.Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο διάλογος που γίνεται μετά την αποχώρηση του Τηλέμαχου προς αναζήτηση του Οδυσσέα(ραψωδία α, στίχος 386) και όπου αναφέρεται "μή σέ γ' εν αμφιάλω Ιθάκη Βασιλήα Κρονίων ποιήσεν" δηλαδή "μη σώσει και σε κάμει ο γιός του Κρόνου βασιλέα στην Ιθάκη"(μετάφραση Αργύρης Εφταλιώτης).Εδώ παραλείπεται η μετάφραση της λέξης αμφιάλω γιατί θεώρησε, μια και όλοι γνωρίζουμε, ότι η Ιθάκη ήταν και τότε νησί.Όμως, όπως όλοι ξέρουμε, οι ακριβωλόγοι πρόγονοι μας, και κυρίως ο λάτρης της λεπτομέρειας Όμηρος, ποτέ δεν θα χρησιμοποιούσαν λέξη που δεν θα απέδιδε το ακριβές νόημα. Όπως όλοι γνωρίζουμε η πρόθεση αμφί δηλώνει 2 αντίθετους, απέναντι ή και διαφορετικούς τόπους, τρόπους και καταστάσεις.Έτσι η λέξη αμφιάλω δηλώνει τόπο με δύο μεριές θάλασσας δηλαδή θα μπορούσαμε να υπονοήσουμε ότι ο τόπος εν είδη χερσονήσου προεκτείνεται στην θάλασσα.Ω του θαύματος! η Ιθάκη της εποχής εκείνης βρίσκεται στην προεξοχή της νήσου σε έναν τόπο που κάλλιστα μπορεί να χαρακτηριστεί αμφίαλος αλλά όχι νησί.
Μια επίσης σημαντική ένδειξη είναι η λέξη "Κρονίων" εννοώντας τον Δία που σημαίνει ότι ήμαστε σε μια μεταβατική εποχή στην αρχή ίσως της βασιλείας του Δία.

3 σχόλια:

Μιχάλης Κ είπε...

Πού είναι ο χάρτης;
Έχει πρόβλημα η σελίδα ή εγώ;. Δεν φαίνεται κάτι στην ανάρτηση.

Pausanias είπε...

Αγαπητέ φίλε
Από την ανάρτηση αυτή έχουν περάσει 4 χρόνια. Είχα λοιπόν στην σελίδα στο δεξί τμήμα έναν χάρτη που έχω αποσύρει μια και έχουν αλλάξει κάποια από τα πράγματα που θεωρούσα τότε δεδομένα, όπως το πια είναι η Ιθάκη.
Έχω δηλώσει πολλές φορές εκτοτε ότι έχω κάνει λάθη σε αναρτήσεις μου αλλά τις αφήνω αναρτημένες έτσι ως μνημείο για να μου θυμίζει ότι δεν πρέπει να έχω έπαρση για κάτι.
Θα ψάξω όμως και αν τον βρω θα ξαναβάλω τον χάρτη.
Λυπάμαι για αυτήν μου την ασυνέπεια. Δυστυχώς θα βρεις και άλλες.
Φιλικά

Μιχάλης Κ είπε...

Σιγά την ασυνέπεια. Στα δικά μου μπλογκ γίνεται της τρελής!